Aktiivimatkojen vaikeusasteista

kirjoittanut: Sami Kullberg

Takaisin

Olemme luokitelleet aktiivimatkamme vaikeusasteiltaan viiteen eri luokkaan, helpoista raskaisiin. Vaikeusasteiden on tarkoitus antaa yleiskuva aktiivimatkan fyysisestä ja henkisestä vaativuudesta. Vaikeusasteet ovat aina subjektiivisia, eikä yleispätevää luokitusta ole olemassa. Jos olet epävarma siitä, sopiiko jokin tietty matka vaikeusasteeltaan juuri sinulle, ole yhteydessä toimistoomme, niin autamme sinua mielellämme. 

Vaikeusasteluokituksiin vaikuttavat useat eri tekijät kuten retkipäivän pituus, kuljettava maasto, korkeus merenpinnasta sekä sääolosuhteet. Koska osa näistä tekijöistä on muuttuvia, voidaan luokituksia pitää vain suuntaa-antavina. Vaikka olemme pyrkineet tekemään luokituksista mahdollisimman selkeitä, ne eivät huomioi yksilön motivaatiota, kuntoa tai aikaisempaa kokemusta. Luokituksia vertaillessa on hyvä muistaa, että viiteen kategoriaan sisältyy koko laaja aktiivimatkatarjontamme: Teemme aktiivimatkoja puolen päivän patikointiretkistä aina pitkiin ja haastaviin vuoristovaelluksiin sekä nousuihin lähes 7000-metrisille huipuille.

 

1 - HELPPO

Aktiivimatka, joka sopii lähes jokaiselle peruskuntoiselle. Ohjelmat sisältävät lyhyitä päivämatkoja sekä runsaasti lepotaukoja. Liikumme hyviä polkuja ja teitä pitkin matalassa ilmanalassa. Majoitumme hotellissa. Tähän kategoriaan lukeutuu suuri osa patikointimatkoistamme.

Esimerkkejä 1-tason aktiivimatkoista:

Toscanan patikointimatka

Kuuban pyöräilymatka

Pohjois-Kypros patikointimatka

 


2 - HELPPO+

Sopii lähes jokaiselle peruskuntoiselle ja motivoituneelle liikkujalle. Matka sisältää hieman Helppo-luokitusta enemmän nousuja ja laskuja sekä paikoittain hankalampia maasto-osuuksia. Kuljettavat päivämatkat ovat hieman pidempiä ja matkan kokonaisvaatimustaso jonkin verran helppoa vaativampi. Majoitumme hotellissa, majatalossa tai vuoristomajassa. Tähän kategoriaan kuuluu sekä haastavampia patikointimatkoja että helpohkoja vaellusmatkoja.

Esimerkkejä 2-tason aktiivimatkoista:

Karpaattien patikointimatka

Dolomiitit ja via ferrata-vaellus

Langtang-vaellus

 


3 - KESKITASOINEN

Sopii suurimmalle osalle aktiivimatkailijoista. Keskitasoisiksi luokitellut matkat vaativat kuitenkin hyvää peruskuntoa, sillä ne sisältävät paikoittain jyrkkiä nousuja ja laskuja tai pitkiä siirtymisiä. Sisältää useampia fyysisesti vaativampia päiviä peräjälkeen. Vaatii yleensä korkeaan ilmanalaan totuttelua sekä mielellään hieman aiempaa vaelluskokemusta. Tähän kategoriaan lukeutuu suuri osa vuoristovaelluksistamme.

Esimerkkejä 3-tason aktiivimatkoista: 

Everest Base Camp -vaellus

Kilimanjaro 5895m -vaellus

Andeilta Amazonille -pyöräilymatka

 


4 - VAATIVA

Fyysisesti haastavia matkoja, jotka sopivat kokeneemmalle, pitkiin päiviin ja vaativaan maastoon tottuneelle, tai hyväkuntoisille ja seikkailumielisille. Matkat sisältävät hankalia maasto-osuuksia, pitkiä nousuja, mahdollisesti jäätiköllä liikkumista sekä pitkäkestoista oleskelua ohuessa ilmanalassa ja/tai useita fyysisesti rasittavia päiviä peräjälkeen. Tähän kategoriaan lukeutuu suuri osa kiipeilymatkoistamme.

Esimerkkejä 4-tason aktiivimatkoista:

Elbrus 5684m -kiipeilymatka

Island Peak 6189m -kiipeilymatka

 


5 - RASKAS

5-tason matkat sisältävät useita pitkiä päiviä kaukana asutuksesta. Matkoilla oleskellaan pitkiä aikoja korkeassa ilmanalassa. Matkat saattavat sisältää myös haastavia solien ylityksiä sekä teknisempiä osuuksia vaellushakkuja ja jäärautoja käyttäen. Vaativat erittäin hyvää fyysistä ja psyykkistä kuntoa sekä aikaisempaa kokemusta pidemmistä vaelluksista. 

Esimerkkejä 5-tason aktiivimatkoista: 

Aconcagua 6962m -kiipeilymatka

Takaisin