Lennot Helsingistä Romanian pääkaupunkiin Bukarestiin. Lentokentältä n. 3 tunnin ajomatka Transilvaniaan, Branin kylään, jonne majoitumme matkan ensimmäiseksi yöksi. Pyörien kokoaminen ja vuokrapyörien säätäminen sopivaksi ennen illallista. (I)
Lähde kanssamme pyöräilemään Euroopan upeimpiin kuuluviin maisemiin, Romanian Karpaattien vuoristoon ja historiaa pursuavalle Transilvanian alueelle. Transilvanian pienet maalaiskylät, rauhalliset tiet hevoskärryineen, linnoitetut keskiaikaiset luostarit, sekä tietysti ympärillä häämöttävät 2000-metriset Karpaattien vuorenhuiput kuljettavat meidät aikamatkalle Keski-Eurooppaan kuin joskus ennen vanhaan, kylmän sodan aikaisen rautaesiripun taa, ja aina keskiajalle asti, jolloin Transilvaniaa asuttivat pääosin saksalaiset. Matka huipentuu Fagarasan Pass (2042m) -solan ylitykseen maailman maisemallisimmaksi tieksi kutsuttua Transfagarasan -maantietä pitkin. Matkan lopuksi tutustumme vielä Bukarestin nähtävyyksiin pyöräillen.
Päivämatkat vaihtelevat 30km ja 85km välillä ja pyöräilyä tulee matkalla yhteensä 223km. Majoitumme matkan varrella Transilvanian kylissä paikallisissa majataloissa. Pyöräilyosuuksilla on mukana huoltoauto. Mukaan voi lähteä omalla pyörällä (MTB, Gravel- tai maantiepyörä, pyörän kuljetus Suomesta ei sisälly matkan hintaan) tai vuokrata pyörän paikan päältä. Vuokrapyörät ovat Trek FX 3 -hybridipyöriä.
Lennot Helsingistä Romanian pääkaupunkiin Bukarestiin. Lentokentältä n. 3 tunnin ajomatka Transilvaniaan, Branin kylään, jonne majoitumme matkan ensimmäiseksi yöksi. Pyörien kokoaminen ja vuokrapyörien säätäminen sopivaksi ennen illallista. (I)
Tutustumme keskiaikaiseen Branin linnaan, joka tunnetaan myös Draculan linnana, ennen kuin aloitamme päivän pyöräilyosuuden Branista pohjoiseen. Pyöräilemme Fagarasvuorten juurella, Oltin tasangolla, Karpaattien vuoriston eteläisiä huippuja seuraillen. Alue tunnettiin keskiajalla saksalaisen ja romanialaisen asutuksen rajana. Tutustumme historiallisiin nähtävyyksiin ja nautimme pikniklounaan matkan varrella. Pyöräilypäivän päätteeksi illastamme ja yövymme Buciumin kylässä.
Pyöräilyä yht. 48 km, nousua 200 m ja laskua 500 m, 8 km päällystämätöntä ja 40 km päällystettyä tietä. (A,L,I)
Jatkamme pyöräilyä Eteläisten Karpaattien pohjoispuolella, Oltin tasangon rauhallisilla teillä, kohti länttä ja vuoriston ylittävää Transfagarasin maantietä. Pysähdymme matkalla historiallisilla nähtävyyksillä ja nautimme pikniklounaan. Pyöräilypäivän päätteeksi majoitumme Albotan taimenkasvattamon majataloon Cartisoarassa ja valmistaudumme seuraavan päivän koitokseen.
Pyöräilyä yht. 52 km sekä sora- että päällystetyillä teillä, nousua ja laskua n. 100 m. (A,L)
Tänään on vuorossa matkan kohokohta ja haastavin osuus, kun pyöräilysuunta kääntyy etelään ja kohti eteläisten Karpaattien lumihuippuja. Nousemme Fagarasvuorille pitkin kommunistijohtaja Nicolae Ceausescun rakennuttamaa Transfagarasan -tietä. Tämä eteläiset Karpaatit ylittävä maantie kulkee paikoin yli 2000 metrin korkeudella ja on auki liikenteelle lumitilanteesta riippuen 4-5 kuukautta vuodesta. Brittiläinen Top Gear -ohjelma on listannut Transfagarasan- tien "maailman maisemallisimmaksi ajoreitiksi", eikä ihme, sillä reitti palkitsee pyöräilijän mahtavilla maisemilla, vesiputouksilla, alppiniityillä ja tietenkin lumihuippuisilla vuorilla. Pikniklounas matkan varrella. Majoitumme rankan nousupäivän päätteeksi mökkeihin kauniin Balean jäätikköjärven rannalle, lähelle Fagarasanin solan korkeinta kohtaa ja vuoriston korkeimpia huippuja.
Pyöräilyä yht. 30 km, nousua n. 1500 m ja laskua 100 m, valtaosin päällystetyillä teillä. (A,L)
Tänään jatkamme Transfagarasan-tietä etelään kohti Valakian tasankoja. Nousemme viimeiset 300 metriä Fagarasanin solan korkeimpaan osaan vuoriston huippuharjanteella, josta aloitamme pitkän ja maisemallisesti upean laskeutumisen Transilvanian alueelta Romanian eteläisille tasangoille, mm. Vidrarun tekojärven rantoja seuraillen. Päätämme pyöräilyn Curtea de Argesin kaupunkiin, jossa vierailemme yhdessä Romanian hienoimmista keskiaikaisista luostareista ennen autokuljetusta takaisin Bukarestiin.
Pyöräilyä yht. 85 km, n. 300 m nousua ja 1600 m laskua, pääosin päällystetyillä teillä. (A,L)
Aamulla tutustumme vielä Bukarestin nähtävyyksiin pyöräillen ennen kuljetusta lentokentälle ja paluulentoja kotimaahan. (A)
ATERIAT: [A] AAMIAINEN [L] LOUNAS [I] ILLALLINEN
Ryhmäkoko: 10-16 hlö
Matkan hintaan sisältyy:
Matkan hinta ei sisällä:
Lounaat matkaohjelmassa ovat retkilounaita.
Suomen kansalaiset eivät tarvitse viisumia Romaniaan. Voimassa oleva passi tarvitaan mukaan.
Tarvitset matkalle normaalin matkavakuutuksen. Suosittelemme sellaisen matkavakuutuksen ottamista, jossa on peruutusturva.
Romanian virallinen kieli on romania. Romanian rahayksikkö on leu (RON), mikä jakautuu sataan baniin. Euroja vaihdetaan yleisesti.
Ilmasto Romaniassa on tyypillinen mannerilmasto; kuuma kesä ja kylmä, kuiva talvi. Suurin osa sateista ajoittuu kevääseen ja alkukesään.
Valmistautuminen: Pärjäät Romanian pyöräilymatkalla hyvällä peruskunnolla. Suosittelemme valmistautumaan fyysisesti matkaan käymällä säännöllisesti n. 50km pyörälenkeillä ja mäkitreeneissä. Mitä paremmassa fyysisessä kunnossa olet, sen enemmän saat matkasta irti.
Varusteet matkalle
Seuraava varustelista on tehty helpottamaan pakkaamista matkalle.
Mikäli ajat omalla pyörällä pakkaa mukaan seuraavat varusteet:
Pyöräilyvaatteet